Statistikaameti Iti aitab nii andmeesitajat kui ka statistika tarbijat

pressiteade nr 42

Statistikaameti kodulehel teenindab kliente aprillist alates virtuaalne assistent Iti, kes oskab vastata statistika tarbijate ja andmeesitajate tüüpküsimustele. Kui Iti vastust ei tea, suunab ta päringu selle sisu alusel klienditoele.

Statistikaameti klienditugi nõustab nii andmeesitajaid kui ka statistika tarbijaid. Virtuaalne assistent Iti teab, kui palju elab Eestis inimesi, kui suur on palgalõhe, keskmine palk ja tarbijahindade muutus ning palju muudki. Iti aitab ka andmeesitajat, kelle tüüpilisemad küsimused on seotud elektroonilises andmeedastuskeskkonnas toimetamise ja küsimustike täitmisega.

Kui Iti vastust ei tea, oskab ta sisu alusel suunata päringu andmeesitaja või statistika tarbija klienditoe spetsialistile.

Statistikaameti statistika levi osakonna juhataja Triin Küttimi sõnul on infopäringute arv jõudsalt suurenenud. „Inimeste huvi statistika vastu on aastate jooksul suurenenud, mis on igati tervitatav. 20 aastat tagasi sai statistikaamet peamiselt telefoni teel ligi 1000 infopäringut aastas. Mõne aja pärast muutus populaarseimaks suhtlus e-posti teel, mis suurendas päringute arvu aastas 2200-ni.  2017. aasta sügisest sai statistikaameti veebilehel (stat.ee) klienditeenindajaga suhelda online-vestluse kaudu. See suhtluskanal suurendas infopäringute arvu aastas 5000-ni. Usume, et Iti aitab infot leida senisest kiiremini ja meie klienditugi saab keskenduda keerulisematele päringutele vastamisele,“ rääkis Küttim.

Statistikaameti äritehnoloogia kliendirakenduste arenduste juhi Maarja Jämsa sõnul on Itit koolitatud aasta jooksul online-vestluste kaudu tulnud küsimuste abil ja iga päringuga saab ta targemaks.

„Kui meie Iti jääb küsimusele vastates hätta või kaldub vastus teemast veidi kõrvale, saab vestluse suunata klienditeenindajale. Väikesed viperused on virtuaalse assistendiga tavapärased ja vahel vägagi humoorikad. Itiga suheldes tuleb arvestada, et erinevate olukordade lahendamise tõttu paraneb aja jooksul ka meie virtuaalse assistendi võimekus nagu igal muul masinõppeprogrammil. Ennatlik on eeldada, et Iti oskab kohe kõikidele küsimustele vastata, kuid inimestega suheldes õpib ta iga päev. Seega ootame kõiki Itiga suhtlema ja andma talle tagasisidet,“ selgitas Jämsa.

Statistikaameti Iti töötati välja koos Eesti idufirmaga AlphaBlues, mis on spetsialiseerunud virtuaalsete assistentide arendamisele. Ideest teostuseni kulus üks aasta.

AlphaBluesi kaasasutaja Indrek Vainu sõnul on rõõmustav näha, et Statistikaamet on riigisektoris esirinnas tehisintellekti juurutamisel oma igapäevastesse protsessidesse. „Iti muudab kasutajate elu mugavamaks. Mida enam Iti areneb, seda enam väärtust ta loob nii Statistikaameti klientidele kui ka kogu Eestile,“ lisas Vainu.

Statistikaamet on riigiasutus, mille põhiülesanne on pakkuda objektiivset infot Eesti keskkonna, rahvastiku, sotsiaalvaldkonna ja majanduse olukorra ning trendide kohta. Statistikaameti eesmärk on kujuneda aastaks 2022 Euroopa kõige tõhusamaks ja uuenduslikumaks tarbijasõbraliku ning usaldusväärse statistika tootjaks.

Vaata siit 10 näidisküsimust, millele Iti teab vastust, ja kuidas on soovitatav Itile küsimusi esitada.

  1. Kui suur on Eesti keskmine palk?
  2. Kui suur on Eestis palgalõhe?
  3. Mitu ettevõtet tegutseb ehituse tegevusalal?
  4. Mis oli Eesti iive eelmisel aastal?
  5. Kui palju on Harjumaal hõivatuid?
  6. Kui palju on Eestis alla 7-aastaseid lapsi?
  7. Mitu inimest elab Rapla linnas?
  8. Mis on populaarseim poisi nimi?
  9. Kui suur oli Eesti SKP eelmisel aastal?
  10. Mitu abielu sõlmiti eelmisel aastal?

Täpsem teave:

Tiina Nõmm
Kommunikatsioonispetsialist
Statistika levi osakond
Statistikaamet
Tel 625 9101