Liigu edasi põhisisu juurde

Päise viited

  • Ligipääsetavus
  • Abi
  • Kontaktid
  • Sisene eSTATi
  • EST
  • ENG
Avaleht

Põhinavigatsioon

  • Avasta statistikat
    • Andmebaas
    • Põhinäitajad
    • Valdkonnad
    • Piirkonnad
    • Rakendused
    • Ruumiandmed
    • Uudised
    • Väljaanded
    • Loendused
    • Andmekirjaoskus
    • Küsi statistikat
    • Metoodika ja kvaliteet
    • Eksperimentaalstatistika
    • Kiirstatistika
  • Esita andmeid
    • Sisene eSTATi
    • Andmete esitamisest
    • Kontrolli esitamise kohustust
    • Esitamise tähtajad
    • Küsimustikud
    • Klassifikaatorid
  • Statistikaamet
    • Meist
    • Tule meile tööle
    • Kalender
    • Koolitused
    • Uudiskiri
    • Andmehaldus
    • Tarkvaraarendajale
    • Dokumendiregister
    • Andmekaitse
    • Kontakt
  • Rahvaloendus

Põhinavigatsioon

  • Avasta statistikat
    • Andmebaas
    • Põhinäitajad
      • Eesti majanduse põhinäitajad
    • Valdkonnad
      • Majandus
        • Ehitus
        • Ettevõtete majandusnäitajad
        • Majandusüksused
        • Sisekaubandus
        • Teenindus
        • Tööstus
        • Turism, majutus ja toitlustus
        • Väliskaubandus
          • Kaupade eksport
          • Kaupade import
          • Teenuste eksport
          • Teenuste import
      • Rahandus
        • Rahvamajanduse arvepidamine
          • SKP reaalkasv (aheldatud väärtus)
        • Hinnad
          • Ehitushinnaindeks
          • Tarbijahinnaindeks
          • Tööstustoodangu tootjahinnaindeks
        • Valitsemissektori rahandus
          • Ülemäärase eelarvepuudujäägi menetlus (EDP)
        • Pangandus ja finantsturud
        • Kindlustus
      • Energia ja transport
        • Energeetika
        • Transport
      • Infotehnoloogia, innovatsioon ja teadus-arendustegevus
        • Info- ja kommunikatsiooni-tehnoloogia
        • Innovatsioon
        • Teadus- ja arendustegevus
      • Keskkond
        • Jäätmed ja ringmajandus
        • Kliima
        • Õhk
        • Materjali- ja energiatõhusus
        • Rohemajandus
        • Mets
        • Keskkonnakaitse rahastamine
        • Elurikkuse kaitse ja maakasutus
        • Vesi
      • Tööelu
        • Palk ja tööjõukulu
          • Keskmine brutokuupalk
          • Palgalõhe
        • Sissetulek
        • Tööelu kvaliteet
        • Tööõnnetused
        • Tööturg
          • Mida näitavad töötuse andmed?
          • Tööhõive määr
          • Töötuse määr
      • Põllumajandus ja kalandus
        • Põllumajandus
        • Põllumajandus ja keskkond
        • Kalandus
      • Kultuur
        • Film ja kino
        • Muuseumid
        • Muusika
        • Raamatukogud ja raamatud
        • Rahvakultuur
        • Sport
        • Teater
        • Televisioon ja raadio
      • Heaolu
        • Lapsed
        • Noored
        • Ajakasutus
        • Leibkonnad
        • Lõimumine
        • Õigus ja turvalisus
        • Sotsiaalne kaitse
        • Sotsiaalne tõrjutus ja vaesus
          • Absoluutne vaesus
          • Arvestuslik elatusmiinimum
          • Suhteline vaesus
        • Tervis
          • Oodatav eluiga
          • Tervena elada jäänud aastad
      • Rahvastik
        • Rahvaarv
        • Rahvastikuprognoos
        • Abielud ja lahutused
        • Ränne
        • Sünnid
        • Surmad
      • Haridus
        • Alusharidus
        • Huviharidus
        • Kutseharidus
        • Kõrgharidus
        • Üldharidus
      • Säästev areng
        • 1. Majanduslik toimetulek
        • 2. Toiduga kindlustatus
        • 3. Tervis ja heaolu
        • 4. Kvaliteetne haridus
        • 5. Sooline võrdõiguslikkus
        • 6. Puhas vesi ja sanitaaria
        • 7. Jätkusuutlik energia
        • 8. Tööhõive ja jätkusuutlik majandus
        • 9. Jätkusuutlik taristu, tööstus ja innovatsioon
        • 10. Ebavõrdsuse vähendamine
        • 11. Jätkusuutlikud linnad ja asumid
        • 12. Säästev tootmine ja tarbimine
        • 13. Kliimamuutusega kohanemise meetmed
        • 14. Ookeanid ja mereressursid
        • 15. Maa ökosüsteemid
        • 16. Rahumeelsed ja kaasavad institutsioonid
        • 17. Üleilmne koostöö
        • 18. Kultuuriruumi elujõulisus
    • Piirkonnad
    • Rakendused
    • Ruumiandmed
    • Uudised
    • Väljaanded
      • Eurostati väljaanded
      • Uuringute kokkuvõtted
    • Loendused
      • Rahvaloendus 2021
        • Rahvaloendustest Eestis
        • 2011. aasta rahva ja eluruumide loendus
          • Eluruumi- ja leibkonnaankeet
          • Isikuankeet
          • Mõisted
        • 2000. aasta rahva ja eluruumide loendus
          • Mõisted
      • Põllumajandusloendus 2020
    • Andmekirjaoskus
      • Küsimus24
    • Küsi statistikat
      • Tellimustöö
      • Konfidentsiaalsete andmete kasutamine teaduslikul eesmärgil
    • Metoodika ja kvaliteet
      • Statistikatööd
      • ESMS metaandmed
      • Metoodika
    • Eksperimentaalstatistika
      • Ajateenistuse läbinute tööturuseisundi analüüs
      • Õpetajate elukaar aastatel 2015–2022
    • Kiirstatistika
      • Ettevõtete kiirstatistika
      • Tööturu kiirstatistika
      • Rohepöörde trendid
      • Ukrainlased Eesti tööturul
      • Surmade kiirstatistika
      • Liikuvusanalüüs, 2019–2020
      • Tööturu kiirstatistika, 2019–2020
      • Ettevõtete kiirstatistika, 2019–2020
        • Ettevõtete käive
        • Ettevõtete tööjõukulud
  • Esita andmeid
    • Sisene eSTATi
    • Andmete esitamisest
      • Ettevõtete uuringud
        • Uus iseteenindus
        • Eesti majanduse tegevusalade klassifikaator (EMTAK)
        • EKOMAR
        • Intrastat
        • Põllumajanduse struktuuriuuring 2023
        • Taimekasvatuse uuring
        • Majandusüksuste klassifitseerimise abiinfo
        • Andmete esitamisest töötamise registrisse
      • Isiku-uuringud
        • 2025 uuringute ajakava
      • Hindade registreerimine
    • Kontrolli esitamise kohustust
    • Esitamise tähtajad
    • Küsimustikud
    • Klassifikaatorid
  • Statistikaamet
    • Meist
      • Riiklik statistika ja Euroopa statistika
      • Strateegia
        • Arengukava
        • Riikliku statistika levitamise põhimõtted
        • Andmehalduse juhtimise tegevuskava
        • Kvaliteedipoliitika
        • Personalipoliitika
      • Struktuur
      • Aastaaruanded
      • Õigusaktid
        • Loendused
      • Rahvusvaheline koostöö
        • Euroopa Liidu grantidest rahastatud projektid
        • Eesti 2021. aasta eksperthindamine
      • Tarbijauuringud
      • Riigihanked
      • Statistikanõukogu
        • Statistikanõukogu koosseis
      • Lobitegevus
      • Eesti statistika ajalugu
        • 100 aastat Eesti statistikat
        • Postmark
      • Albert Pulleritsu preemia
        • Laureaadid
      • Konkurss "Andmepärl"
        • Konkursi "Andmepärl" võitjad
        • Tutvu "Andmepärl 2024" töödega
        • Tutvu "Andmepärl 2023" töödega
        • Tutvu "Andmepärl 2022" töödega
        • Tutvu "Andmepärl 2021" töödega
      • Struktuurfondide toetatud projektid
        • Innofondi projekt
    • Tule meile tööle
      • Palgaandmed
      • Tule meile praktikale
    • Kalender
    • Koolitused
      • Toimunud koolitused
      • Tulevased koolitused
    • Uudiskiri
    • Andmehaldus
      • Andmehalduse põhimõtted
      • Andmehalduse teenused
      • Andmehalduse mõisted
    • Tarkvaraarendajale
      • Andmepõhine aruandlus
    • Dokumendiregister
    • Andmekaitse
    • Kontakt
  • Rahvaloendus
  • EST
  • ENG

Päise viited

  • Ligipääsetavus
  • Abi
  • Kontaktid
  • Sisene eSTATi

Leivapuru

  1. Avaleht
  2. Metoodika ja kvaliteet
  3. ESMS metaandmed
  4. Püsiv töövõimetus ja puue

Püsiv töövõimetus ja puue

1. Kontaktandmed
1.1. Organisatsioon

Statistikaamet

1.2. Kontaktisiku struktuuriüksus

Rahvastiku- ja sotsiaalstatistika osakond

1.3. Kontaktisiku nimi

Karina Valma

1.4. Kontaktisiku ametinimetus

Juhtivanalüütik

1.5. Postiaadress

Tatari 51, 10134 Tallinn

1.6. E-posti aadress

karina.valma [at] stat.ee

1.7. Telefon

51917446

2. Metaandmete uuendamine
2.1. Metaandmed viimati kinnitatud

27/03/2025

2.2. Metaandmed viimati uuendatud

27/03/2025

3. Statistika esitus
3.1. Andmete kirjeldus

Esmane püsiv töövõimetus ja puue töövõime kaotuse protsendi ja puude raskusastme, haiguse, vanuserühma ja soo järgi

Esmane töövõimetus 10 000 elaniku kohta

Töövõimetute taasläbivaatus

Kehtiva puude raskusastmega isikud

3.2. Kasutatud klassifikaatorid

Eesti haldus- ja asustusjaotuse klassifikaator (EHAK)

3.3. Sektorite kaetus

Puudega inimesed

3.4. Mõisted ja määratlused

Arstliku ekspertiisi komisjon (AEK) – raviasutuse juurde loodud komisjon, mille ülesanne on kindlaks määrata töövõime kaotus ja puude raskusaste. Arstliku ekspertiisi komisjonid tegutsesid kuni 31.12.2007. Alates 1.1.2008 need kaotati ja puude raskusastet hakkas tuvastama sotsiaalkindlustusamet, kes kaasas ekspertarste. Sotsiaalkindlustusamet sõlmis võlaõigusseaduse alusel lepingud ekspertarstidega. Alates 1.07.2016 kaasab sotsiaalkindlustusamet puude raskusastme tuvastamisse vajaduse korral arstiõppe läbinud isikuid.

Keskmine puue – inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle, millest tingituna vajab ta olenevalt vanusest regulaarselt vähemalt korra nädalas kõrvalabi või juhendamist väljaspool oma elukohta. Siia kuulub ka inimene, kellel on igapäevategemistes või ühiskonnaelus osalemises raskuseid.

Osaline töövõime – inimese töötamist takistab osaliselt tema terviseseisund ja sellest tulenevad tegutsemispiirangud.

Osaliselt töövõimetu – inimene, kes on võimeline tööga elatist teenima, kuid kes haigusest või vigastusest põhjustatud funktsioonihäire tõttu ei ole võimeline tegema talle sobivat tööd tööaja üldisele riiklikule normile vastavas mahus. Osalisele töövõimetusele vastab 10–90% töövõime kaotus.

Puuduv töövõime – inimese töötamist tavatingimustes takistab märgatavalt tema terviseseisund ja sellest tulenevad tegutsemispiirangud.

Puue – inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle, mis koos suhtumisest ja keskkonnast tulenevate takistustega tõkestab ühiskonnaelus osalemist teistega võrdsetel alustel. Kuni 16-aastasel ja vanaduspensioniealisel inimesel tuvastatakse puue kõrvalabi, juhendamise või järelevalve vajadusest lähtuvalt ja 16-aastasel kuni vanaduspensioniealisel inimesel igapäevastest tegutsemis- ja ühiskonnaelus osalemise piirangutest lähtuvalt. 2000. aastal hakkas kehtima uus puude raskusastme ja töövõime kaotuse määramise süsteem. Kuni 2000. aastani määrasid vaegurluse ekspertiisi komisjonid (VEK) töövõime kaotust kolme invaliidsusgrupi järgi. Invaliidsusgrupid olid invaliidsuspensioni saamise alus. Alates 2000. aastast tuvastavad arstliku ekspertiisi komisjonid (AEK) töövõime kaotust protsentides (10%, 20%, 30% jne kuni 100%) ning puude raskust kolme astme järgi (sügav, raske ja keskmine puue).

Püsiv töövõimetus – täielik või osaline töövõimetus. Püsiva töövõimetuse ulatust väljendatakse töövõime kaotuse protsentides nulliga lõppeva arvuna. Püsiva töövõimetuse tuvastab sotsiaalkindlustusamet.

Raske puue – inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle, mille tõttu vajab ta olenevalt vanusest iga ööpäev kõrvalabi, juhendamist või järelevalvet. Siia kuulub ka inimene, kelle igapäevane tegutsemine või ühiskonnaelus osalemine on piiratud.

Sügav puue – inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle, mille tõttu vajab ta olenevalt vanusest kogu ööpäeva pidevat kõrvalabi, juhendamist või järelevalvet. Siia kuulub ka inimene, kelle igapäevane tegutsemine või ühiskonnaelus osalemine on täielikult takistatud.

Täielik töövõime – inimese töötamine ei ole terviseseisundi ja sellest tulenevate tegutsemispiirangute tõttu piiratud.

Täielikult töövõimetu – inimene, kellel on haiguse või vigastuse tõttu tugevasti väljendunud funktsioonihäire, mille tõttu ei ole ta võimeline tööga elatist teenima. Täielikule töövõimetusele vastab 100% töövõime kaotus.

Töövõime hindamine – pikaajalise tervisekahjustusega inimese töövõime vähenemise ja olemasoleva töövõime ulatuse tuvastamine. Alates 1. juulist 2016 hindab töövõimet töötukassa. Töövõime hindamise tulemusena määratakse üks töövõime ulatustest:

1) töövõime ei ole vähenenud;

2) osaline töövõime;

3) puuduv töövõime.

Töövõime kaotuse protsent – töövõimetuspensioni määramise ja puude raskusastme puudega inimese sotsiaaltoetuse saamise alus. Töövõimetuspensioni on õigus saada 16. eluaastast kuni vanaduspensionieani neil, kes on tunnistatud püsivalt töövõimetuks töövõime kaotusega 40–100%. Samuti ka neil, kellel on olemas töövõimetuspensioni määramiseks nõutav pensionistaaž. Töövõimetuspension määratakse püsiva töövõimetuse ajaks.

3.5. Statistiline üksus

Isik

3.6. Statistiline üldkogum

Püsiva töövõimetuse ja puudega isikud

FREIM

Ei ole rakendatav

3.7. Vaadeldav piirkond

Kogu Eesti

Maakonnad – andmed esmase töövõimetuse, vaegurite ja töövõimetute taasläbivaatuse ning kehtiva puude raskusastmega isikute kohta

3.8. Ajaline kaetus

2000–…

3.9. Baasperiood

Ei ole rakendatav

4. Mõõtühik

Puudega inimesed – arv

5. Vaatlusperiood

Aasta

6. Õiguslik alus
6.1. Õigusaktid ja muud kokkulepped

OTSEKOHALDUVAD ÕIGUSAKTID

Puuduvad

MUUD ÕIGUSAKTID

Puuduvad

MUUD KOKKULEPPED

Puuduvad

7. Konfidentsiaalsus
7.1. Konfidentsiaalsuspoliitika

Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 32, 34, 35 ja 38 sätestatud nõuetest.

7.2. Konfidentsiaalsete andmete käitlemine

Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 34 ja 35 sätestatud nõuetest.

Konfidentsiaalsete andmete käitlemise põhimõtted on leitavad siit.

8. Avaldamispõhimõtted
8.1. Avaldamiskalender

Statistika avaldamise aegadest teavitab avaldamiskalender, mis on tarbijale kättesaadav veebilehel. Iga aasta 1. oktoobril avaldatakse avaldamiskalendris järgmise aasta statistika andmebaasi, pressiteadete, IMFi põhinäitajate ja väljaannete avaldamise ajad (väljaannete puhul ilmumiskuu).

8.2. Juurdepääs avaldamiskalendrile

Kalender

8.3. Tarbijate juurdepääs

Kõigile tarbijatele on tagatud võrdne ligipääs riiklikule statistikale: riikliku statistika avaldamise ajad teatatakse ette ja ühelegi tarbijakategooriale (sh Eurostat, valitsusasutused ja massimeedia) ei võimaldata riiklikule statistikale juurdepääsu enne teisi kasutajaid. Riikliku statistika esmaavaldamise koht on statistika andmebaas. Juhul kui avaldatakse ka pressiteade, ilmub see samal ajal andmete esmaavaldamisega andmebaasis. Avaldamiskalendris väljakuulutatud kuupäeval on riiklik statistika veebilehel kättesaadav kell 8.00.

9. Levitamissagedus

Aasta

10. Kättesaadavus
10.1. Pressiteated

Ei avaldata

10.2. Väljaanded

Ei avaldata

10.3. Andmebaas

Andmed avaldatakse statistika andmebaasis https://andmed.stat.ee/et/stat valdkonna „Sotsiaalelu / Tervis / Puudega inimesed / Üldandmed“ tabelites:

THV02: Töövõime hindamise otsused soo ja maakonna järgi

THV03: Esmane puue raskusastme, vanuserühma ja soo järgi

THV13: Esmane puue haiguse, puude raskusastme ja soo järgi

THV21: Puudega inimesed maakonna järgi, 1. jaanuar

THV23: Puudega inimesed vanuserühma, soo ja maakonna järgi, 1. jaanuar.

Tabelis THV13 on andmed aastate 2000–2019 kohta.

10.4. Juurdepääs üksikandmetele

Riikliku statistika tegemiseks kogutud andmete levitamisel lähtutakse riikliku statistika seaduse §-des 33, 34, 35, 36 ja 38 sätestatud nõuetest. Üksikandmete kättesaadavust ja anonümiseerimist reguleerib Statistikaameti konfidentsiaalsete andmete teaduslikel eesmärkidel edastamise kord.

10.5. Muu levitamine

Andmed on sisendiks statistikatööle 50101 „Piirkondlik areng“.

10.6. Metoodikadokumendid

Eesti sotsiaaluuring. Metoodikakogumik (2010)

10.7. Kvaliteedidokumendid

Puuduvad

11. Kvaliteedijuhtimine
11.1. Kvaliteedi tagamine

Statistikaametis on protsesside ja toodete kvaliteedi tagamiseks rakendatud EFQMi täiuslikkusmudelit ja Euroopa statistika tegevusjuhist ning sellega seotud Euroopa statistikasüsteemi kvaliteedi tagamise raamistikku ESS QAF. Samuti lähtutakse riikliku statistika seaduse § 7 „Riikliku statistika tegemise põhimõtted ja kvaliteedikriteeriumid“ nõuetest.

11.2. Kvaliteedi hindamine

Statistikaametis tehakse statistikatöid rahvusvahelise mudeli põhiselt (Generic Statistical Business Process Model – GSBPM). Statistikatööde lõppetapp on GSBPMi järgi üldine hindamine, milleks vajalikku teavet toodetakse igas etapis või alamprotsessis ning see võib esineda mitmel kujul, nt tagasiside kasutajatelt, protsessiga seotud metaandmed, tootmismõõdikud ja töötajate soovitused/nõuanded. Selle teabe põhjal koostatakse hindamisaruanne, mis toob välja kõik statistikatöö versiooniga seotud kvaliteediprobleemid ja annab sisendi parendustegevusteks.

12. Asjakohasus
12.1. Tarbijate vajadused

Sotsiaalministeerium

Eesti Maaomavalitsuste Liit

Tööinspektsioon

12.2. Tarbijate rahulolu

Alates 1996. aastast korraldab Statistikaamet maine ja tarbijarahulolu uuringuid. Kõik tulemused on kättesaadavad Statistikaameti kodulehel rubriigis Tarbijauuringud.

12.3. Täielikkus

Administratiivandmed näitavad vaid ametkondlikku statistikat.

13. Täpsus ja usaldusväärsus
13.1. Üldine täpsus

Lähteandmete täpsust kontrollitakse andmeallikate metoodika usaldusväärsusele antud hinnangu alusel.

13.2. Valikuviga

Ei ole rakendatav

13.3. Valikust sõltumatu viga

Administratiivandmed näitavad vaid ametkondlikku statistikat.

14. Ajakohasus ja õigeaegsus
14.1. Ajakohasus

Andmed avaldatakse 95 päeva pärast aruandeaasta lõppu (T + 95), andmed maakonna järgi 160 päeva pärast aruandeaasta lõppu (T + 160).

14.2. Õigeaegsus

Andmed on avaldatud avaldamiskalendris väljakuulutatud ajal.

15. Võrreldavus ja sidusus
15.1. Geograafiline võrreldavus

Andmed on riigisiseselt võrreldavad.

15.2. Ajaline võrreldavus

Andmed on ajaliselt võrreldavad.

Varasema ja uue süsteemi järgi täieliku või osalise töövõimetuse määramise erinevuste tõttu lõpetati 2000. aastal vaegurite aegrea avaldamine (1985–1999) ja hakati avaldama uut töövõimetuse aegrida. Osaliselt võib neid andmeid siiski võrrelda. Endisele esimesele invaliidsusgrupile vastab täielik töövõimetus töövõime kaotusega 100%, teisele invaliidsusgrupile töövõime kaotus 80–90% ja kolmandale invaliidsusgrupile töövõime kaotus 40–70%. Kui töövõime kaotus jääb alla 40%, töövõimetuspensioni ei määrata.

15.3. Valdkonnaülene sidusus

Statistika võrdlemisel teistest allikatest pärit andmetega tuleb arvestada metoodika erinevusi.

15.4. Sisemine sidusus

Andmete sisemise sidususe tagab ühtse metoodika kasutamine nii andmete kogumisel kui andmete agregeerimisel.

16. Kulud ja koormus

17. Andmete revisjon
17.1. Andmete revisjoni põhimõtted

Andmete revisjoni põhimõtted ja parandustest teavitamine on kirjeldatud Statistikaameti kodulehel rubriigis Riikliku statistika levitamise põhimõtted.

17.2. Andmete revisjoni praktika

Avaldatud andmeid võidakse revideerida metoodika täiustamisel, vigade ilmnemisel, uue või parema info laekumisel.

18. Statistiline töötlemine
18.1. Lähteandmed

UURINGUPÕHISED LÄHTEANDMED

Ei kasutata

ADMINISTRATIIVSED LÄHTEANDMED

Sotsiaalkindlustusametilt saadakse isikuandmed puude raskusastme kohta.

Statistikaameti rahvastikubaasist (sisaldab mitmest riiklikust registrist pärit andmeid) saadakse andmed isiku elukoha kohta.

LÄHTEANDMED TEISTEST STATISTIKATÖÖDEST

Ei kasutata

18.2. Andmete kogumise sagedus

Aasta

18.3. Andmete kogumine

Koondandmed saadakse e-postiga.

18.4. Andmete valideerimine

Andmeid võrreldakse eelnenud perioodide andmetega.

18.5. Andmete koostamine

Kogutud andmed teisendatakse statistiliseks väljundiks. See sisaldab lisanäitajate arvutamist.

18.6. Korrigeerimine

Ei ole rakendatav

19. Märkused

Puuduvad

Kontaktid

+372 625 9300
stat [at] stat.ee

Liitu uudiskirjaga

Liitudes uudiskirjaga, nõustud meie privaatsustingimustega Statistikaameti privaatsustingimused

Küpsiste sätted
EL Euroopa struktuuri- ja investeerimisfondid