Aasta alguses jätkus jaemüügi languse aeglustumine

Uudis
Postitatud 2. märts 2010, 10.00

Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük vähenes 2010. aasta jaanuaris eelmise aasta jaanuariga võrreldes püsivhindades kümnendiku, teatab Statistikaamet. Eelmise aasta detsembris alanud jaemüügi languse aeglustumine jätkus ka tänavu jaanuaris.

Jaanuaris oli jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük 4 miljardit krooni. Kaupade jaemüük vähenes 2009. aasta jaanuariga võrreldes enamikul tegevusaladel, välja arvatud toidukaupade, jookide ja tubakatoodete jaemüügile spetsialiseerunud kauplustes ning apteegikaupade ja kosmeetikavahendite kauplustes. Nende kaupluste müügi kasvule avaldas mõju 2009. aasta madal võrdlusbaas. Kaupade jaemüügi langust mõjutasid jaanuaris enim tööstuskaupade kauplused, kus jaemüük vähenes 2009. aasta jaanuariga võrreldes 15%. Tööstuskaupade kauplustes on langus viimaste kuudega võrreldes oluliselt aeglustunud. Märkimisväärselt on paranenud müük muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus müüakse arvuteid ja nende lisaseadmeid, fotokaupu, raamatuid, sporditarbeid, mänge ja mänguasju. Neis kauplustes vähenes jaemüük aastases võrdluses viiendiku, samas kui detsembris oli vastav langus veel 35%. Mõnevõrra aeglustus ka langus spetsialiseerimata tööstuskaupade kauplustes ning majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes.

2009. aasta detsembris alanud jaemüügi aeglustumine toidukaupade kauplustes jätkus ka tänavu jaanuaris. Jaemüük vähenes neis eelmise aasta jaanuariga võrreldes 6%.

Võrreldes eelmise kuuga vähenes jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük püsivhindades 19%. See on tavapärane langus, mis järgneb detsembris toimunud jõulude ja aastavahetuse suurmüükidele. Samas sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal suurenes jaemüük eelmise kuuga võrreldes 3%.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli jaanuaris 4,9 miljardit krooni, millest kaupade jaemüük andis ligi 85%. Eelmise aasta jaanuariga võrreldes vähenes müügitulu jooksevhindades 7%, eelmise kuuga võrreldes 16%.

Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trenda, jaanuar 2002 – jaanuar 2010 (2005 = 100)

Diagramm: Jaekaubandusettevõtete jaemüügi mahuindeks ja selle trenda, jaanuar 2002 – jaanuar 2010

a Trend on sesoonsusest ja juhuslikest häiritustest puhastatud aegrida, mis näitab aegrea arengusuunda ja -kiirust.