Uus iseteenindus

2025. aastal alustab statistikaamet üleminekut uuele ja tänapäevasemale iseteeninduskeskkonnale.

Statistikaameti uus iseteeninduskeskkond on elektrooniline andmeedastuskeskkond, kus ettevõtjad saavad esitada riikliku statistika tegemiseks vajalikke andmeid, mida statistikaamet kogub riikliku statistika seaduse alusel. Uude keskkonda saab siseneda aadressil uuringud.stat.ee. Sisselogimiseks tuleb end autentida ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-ID kaudu.

2025. aasta on eSTATilt uuele iseteeninduskeskkonnale ülemineku aeg ja sel ajal on korraga kasutusel kaks keskkonda. Küsimustikke lisatakse uude iseteeninduskeskkonda järk-järgult ning alates 2026. aastast on kasutuses vaid uus keskkond.

Palume vabandust võimalike ebamugavuste pärast. Statistikaameti eesmärk on teha üleminek uuele iseteeninduskeskkonnale võimalikult sujuvaks ja pakkuda parimat võimalikku iseteeninduskvaliteeti.

Kontrolli andmete esitamise kohustust!

Küsimustike uude iseteeninduskeskkonda üleviimise ajakava

Mis muutub uue iseteeninduskeskkonna tulekuga ettevõtete jaoks? 

  • Uus keskkond on kasutajasõbralikum. Andmete esitamine on sujuvam tänu selgelt ja loogiliselt kujundatud keskkonnale. Samuti väheneb andmete esitamisele kuluv aeg. 
  • Uuel iseteeninduskeskkonnal on erinevalt eSTATist ka mobiilivaade, mis tähendab, et ettevõtted saavad nüüd andmeid esitada ja muid toiminguid teha ka mobiilseadmes. Nii saab iseteeninduskeskkonda kasutada ka liikvel olles.
pilt illustratiivne, allikas Shutterstock

Korduma kippuvad küsimused

Millal saan mina oma ettevõtte andmeid uues keskkonnas esitada?

Uut iseteeninduskeskkonda saavad kasutada need ettevõtted, kellel on andmete esitamise kohustus ning kelle küsimustik on uude keskkonda üle viidud. Statistikaamet saadab ettevõttele teavituskirja, kui küsimustik on uues iseteeninduskeskkonnas olemas.

Kuidas saab uude iseteeninduskeskkonda ja eSTATi siseneda?
  • Uude iseteeninduskeskkonda saab siseneda aadressil uuringud.stat.ee. Sisselogimiseks tuleb end autentida ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-ID kaudu. Parooliga uude keskkonda siseneda võimalik ei ole. Välismaa kodanik, kellel Eesti ID-kaart, mobiil-ID või Smart-ID puudub, saab uude iseteeninduskeskkonda sisse logida end Euroopa Liidu liikmesriigi elektroonilise isikutunnistuse või Eesti e-residendi digi-ID-ga autentides. Oluline on, et äriregistris oleks ettevõtte juurde märgitud sama isikukood, mida kasutatakse autentimisel.
  • eSTATi saab siseneda aadressile estat.stat.ee Sisselogimiseks tuleb end autentida ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-ID kaudu. Isik, kellel ei ole Eesti isikukoodi, saab taotleda sisenemiseks parooli. eSTATiga liitumise ja selle kasutamise kohta saab täpsemalt lugeda eSTATi juhendist.
Millist infot näeb küsimustike kohta uues iseteeninduskeskkonnas ja eSTATis?
  • Uues iseteeninduskeskkonnas näeb ettevõtja ainult neid küsimustikke, mille valimis ta on ning mis on uude keskkonda juba üle viidud. Kui ettevõttele kohustuslikud küsimustikud asuvad veel eSTATis, siis uues keskkonnas ettevõtte infot ei kuvata.
  • eSTATis näeb ettevõte kõikide nende küsimustike nimekirja, mille valimisse ta kuulub. Juhul kui küsimustiku täitmine on üle viidud uude iseteeninduskeskkonda, suunab eSTAT andmeesitaja uude keskkonda, kuhu tuleb eraldi sisse logida.
Kuidas alustada uue iseteeninduskeskkonna ja eSTATi kasutamist ja kuidas neis andmeid esitada?
  • Uue keskkonnaga liitumiseks tuleb ettevõtte/asutuse esindusõiguslikul isikul keskkonda sisse logida, mille järel kontrollitakse äriregistri andmete põhjal seost ettevõttega. Esindusõiguslik isik saab automaatselt peakasutaja õigused.

    Peakasutajal on võimalus määrata volitatud peakasutaja ja andmeesitaja ehk küsimustike täitjad, samuti piiratud õigustega andmeesitaja. Peakasutaja vastutab statistiliste andmete esitamise eest ning annab teistele kasutajatele õigusi. Peakasutaja õigused on äriregistris vaikimisi määratud ettevõtte esindusõiguslikele isikutele.

    Volitatud peakasutajal on samad õigused ja kohustused mis peakasutajal. Ta vastutab statistiliste andmete esitamise eest ning annab õigusi teistele andmeesitajatele.
    Andmeesitaja ja üksikõigustega andmeesitaja on määratud peakasutaja või volitatud peakasutaja poolt ja nad vastutavad samuti statistiliste andmete esitamise eest.

  • eSTATiga liitumiseks tuleb ettevõtte/asutuse esindusõiguslikul isikul esitada taotlus, mille alusel antakse talle eSTATis tegevjuhi õigused.

    Tegevjuht saab määrata peakasutaja ja andmeesitaja ehk küsimustike täitjad, samuti piiratud õigustega andmeesitaja.

    Peakasutaja vastutab statistiliste andmete esitamise eest ja annab õigusi teistele kasutajatele.

    Andmeesitaja ja piiratud õigustega andmeesitaja on määratud peakasutaja või volitatud peakasutaja poolt ja nad vastutavad samuti statistiliste andmete esitamise eest.

Kas mu ettevõtte andmed liiguvad eSTATist automaatselt uude keskkonda?

Kõikide eSTATi kasutavate ettevõtete andmed viidi uude keskkonda üle 1. jaanuaril. Hilisemad muudatused palume teha mõlemas keskkonnas.

Kas eSTATis antud õigused kehtivad ka uues keskkonnas?

Mõlemas keskkonnas tuleb andmete esitamise alustamiseks luua kasutajaõigused. Uues iseteeninduskeskkonnas saab kasutajaõigusi anda vaid ettevõttele, kellel on kohustus statistikaametile andmeid esitada.

Kõik eSTATis kehtinud õigused viidi uude keskkonda üle 1. jaanuaril. Hilisemad muudatused palume teha mõlemas keskkonnas.

Kuidas saab andmete esitamise tähtaega pikendada?
  • Uues iseteeninduskeskkonnas saab tähtaega pikendada ettevõtte esindaja ise küsimustiku juures.
  • eSTATis ise tähtaegu pikendada ei saa ja vastava sooviga tuleb kirjutada klienditugi [at] stat.ee (klienditugi[at]stat[dot]ee).
Mu ettevõte on tellinud eSTATis meeldetuletused andmete esitamise kohta – kas need kanduvad üle ka uude iseteeninduskeskkonda?
  • Uues keskkonnas meeldetuletusi tellida ei saa.
  • eSTATis olevaid meeldetuletusi uude keskkonda üle ei viida. eSTATi automaatsed meeldetuletused töötavad samal kujul edasi.