Piirkondlik areng
Statistikatöö kood: 50101
Statistikatöö sisaldab andmeid, mille põhjal on võimalik välja töötada regionaalarengu strateegiaid kohalikul ja riigi tasandil, samuti saab nende põhjal kavandada regionaalset arendustööd ning jälgida regionaalpoliitika mõju. | |
Eesti haldus- ja asustusjaotuse klassifikaator (EHAK) Eesti piirkondlike üksuste statistiline klassifikaator (EPS) | |
Statistikatööga on kaetud põhilised statistikavaldkonnad – keskkond, rahvastik, majandus ja sotsiaalelu. | |
Statistikatöö põhimõiste on piirkondlik statistika. Piirkondade määratlemisel on aluseks Eesti territooriumi haldusjaotuse seadus, mille järgi jaguneb Eesti territoorium haldusüksusteks ja asustusüksusteks. Haldusüksused on maakonnad, linnad ja vallad. Vald ja linn jagunevad asustusüksusteks. Asustusüksused on asulad, milleks on linnad, külad, alevikud ja alevid. Statistika valdkondades kasutatud mõistete ja metoodika kohta leiab infot statistika andmebaasist. | |
Avaldatakse mitmesugust statistikat omavalitsusüksuste, maakondade ja EPS (Eesti piirkondlike üksuste statistiline klassifikaator) piirkondade kohta. | |
Ei ole rakendatav FREIM Ei ole rakendatav | |
Kogu Eesti Piirkondlikud üksused Omavalitsusüksused Maakonnad Linnaline asustuspiirkond, väikelinnaline asustuspiirkond, maaline asustuspiirkond | |
Eri valdkondade aegread andmebaasis on erineva pikkusega (rahandus aastast 1995, kasutusse lubatud eluruumid aastast 1999 jne) | |
Ei ole rakendatav |
Statistika avaldamise aegadest teavitab avaldamiskalender, mis on tarbijale kättesaadav veebilehel. Iga aasta 1. oktoobril avaldatakse avaldamiskalendris järgmise aasta statistika andmebaasi, pressiteadete, IMFi põhinäitajate ja väljaannete avaldamise ajad (väljaannete puhul ilmumiskuu). | |
Kõigile tarbijatele on tagatud võrdne ligipääs riiklikule statistikale: riikliku statistika avaldamise ajad teatatakse ette ja ühelegi tarbijakategooriale (sh Eurostat, valitsusasutused ja massimeedia) ei võimaldata riiklikule statistikale juurdepääsu enne teisi kasutajaid. Riikliku statistika esmaavaldamise koht on statistika andmebaas. Juhul kui avaldatakse ka pressiteade, ilmub see samal ajal andmete esmaavaldamisega andmebaasis. Avaldamiskalendris väljakuulutatud kuupäeval on riiklik statistika veebilehel kättesaadav kell 8.00. |
Pressiteade „Palgatöötaja kuukeskmine brutotulu“ mais. Pressiteatega saab tutvuda aadressil http://www.stat.ee/pressiteated. | |
Ei avaldata | |
Andmed avaldatakse statistika andmebaasis http://pub.stat.ee valdkonna „Sotsiaalelu / Tööturg / Töötud. Lühiajastatistika“ tabelites: TT064: Registreeritud töötud piirkonna/haldusüksuse järgi, haldusjaotus seisuga 01.01.2018 (kuud) TT065: Registreeritud töötud piirkonna/haldusüksuse, soo ja vanuserühma järgi haldusjaotus seisuga 01.01.2018 (kuud) TT066: Registreeritud töötud piirkonna/maakonna ja haridustaseme järgi, haldusjaotus seisuga 01.01.2018 (kuud) ja valdkonna „Rahvastik / Rahvastikunäitajad ja koosseis / Demograafilised põhinäitajad“ tabelites: RV063U: Ülalpeetavate määr piirkonna/haldusüksuse järgi, 1. jaanuar, haldusjaotus seisuga 01.01.2018 RV06U: Demograafiline tööturusurveindeks piirkonna/haldusüksuse järgi, 1. jaanuar, haldusjaotus seisuga 01.01.2018 | |
Ei ole rakendatav | |
Juhtimislaud | |
Puuduvad | |
Puuduvad |
Statistikaametis on protsesside ja toodete kvaliteedi tagamiseks rakendatud EFQMi täiuslikkusmudelit ja Euroopa statistika tegevusjuhist ning sellega seotud Euroopa statistikasüsteemi kvaliteedi tagamise raamistikku ESS QAF. Samuti lähtutakse riikliku statistika seaduse § 7 „Riikliku statistika tegemise põhimõtted ja kvaliteedikriteeriumid“ nõuetest. | |
Statistikaametis tehakse statistikatöid rahvusvahelise mudeli põhiselt (Generic Statistical Business Process Model – GSBPM). Statistikatööde lõppetapp on GSBPMi järgi üldine hindamine, milleks vajalikku teavet toodetakse igas etapis või alamprotsessis ning see võib esineda mitmel kujul, nt tagasiside kasutajatelt, protsessiga seotud metaandmed, tootmismõõdikud ja töötajate soovitused/nõuanded. Selle teabe põhjal koostatakse hindamisaruanne, mis toob välja kõik statistikatöö versiooniga seotud kvaliteediprobleemid ja annab sisendi parendustegevusteks. |
Rahandusministeerium Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium Sotsiaalministeerium Maaeluministeerium Keskkonnaministeerium Päästeamet Maksu- ja Tolliamet Maa-amet Eesti Töötukassa Ehitisregister Eesti Rahvusraamatukogu Kohalikud omavalitsused Eesti Linnade ja Valdade Liit Tarbijate ettepanekud ja info nendega arvestamise kohta on Statistikaameti veebilehel http://www.stat.ee/statistikatood. | |
Alates 1996. aastast korraldab Statistikaamet maine ja tarbijarahulolu uuringuid. Kõik tulemused on kättesaadavad veebilehel http://www.stat.ee/tarbijauuringud. | |
Vastab reeglitele |
Andmed on Eestis geograafiliselt võrreldavad juhul, kui haldusüksuse piirid ei ole muutunud (vt selgitust ajalise võrreldavuse osas). | |
2017. aasta haldusreform katkestas omavalitsusüksuste aegread, sest omavalitsusüksuste piiride muudatusi oli väga palju. Andmebaasi kasutades on oluline jälgida, mis seisuga on esitatud haldusjaotus. Statistika omavalitsusüksuste kohta omavalitsusüksuste piirides peale haldusreformi on ajaliselt võrreldav. Statistikaamet on 34 näitaja puhul teinud tagasiulatuva arvestuse omavalitsusüksuste uute piiridega. Nende näitajate ulatuses on võrreldav aegrida pikem (vastavalt konkreetsele näitajale). Võrreldav aegrida on pikem ka nende omavalitsusüksuste puhul, kus haldusreformi käigus haldusüksuse piirid ei muutunud (näiteks Tallinn ja Viljandi linn). Pikemate aegridade puhul on oluline näitajate arvutamisel järgida võimalikke metoodilisi muutuseid. Eelkõige rahvastikustatistika puhul, sest selles valdkonnas on metoodilised muutused olnud suhteliselt suured. | |
Ei ole rakendatav | |
Andmed on sisemiselt sidusad. Välditud on sisult lähedaste andmete ühtemoodi nimetamist. Mõne näitaja puhul võivad erineda Eurostati ja Statistikaameti avaldatud andmed. Tegemist on metoodiliste probleemidega. |
Andmete revisjoni põhimõtted ja parandustest teavitamine on kirjeldatud Statistikaameti kodulehel rubriigis Riikliku statistika levitamise põhimõtted. | |
Avaldatud andmeid võidakse revideerida metoodika täiustamisel, vigade ilmnemisel, uue või parema info laekumisel. |
UURINGUPÕHISED LÄHTEANDMED Ei kasutata ADMINISTRATIIVSED LÄHTEANDMED Administratiivsetest allikatest saadakse järgmised haldusüksuste (maakond, linn ja vald) kohta käivad andmed: Maa-ametist maakatastrisse kantud maa ja selle jaotus omandivormi, maareformi aegse omandamisviisi ja sihtotstarbe liigi järgi Maksu- ja Tolliameti vormi TSD lisast 1 palgatöötajate kuukeskmine brutotulu Rahandusministeeriumi saldoandmike infosüsteemist kohalike eelarvete põhitegevuse tulud ja kulud, sh füüsilise isiku tulumaksu laekumine kohaliku omavalitsuse eelarvesse, riigieelarve tasandus- ja toetusfond, põhivara soetuseks saadav sihtfinantseerimine, kohalike omavalitsuste netovõlakoormus Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ehitisregistrist kasutusse lubatud eluruumid, kasutusse lubatud mitteelamud Sotsiaalministeeriumist toimetulekutoetused Töötukassast registreeritud töötud Registrite ja Infosüsteemide Keskuse äriregistrist raamatupidamise aastaaruande esitanud äriühingute arv ning nende müügitulu Rahvusraamatukogust üldkasutatavate rahvaraamatukogude põhinäitajad Päästeametist päästeteenistuste registreeritud sündmused, sh tulekahjude arv LÄHTEANDMED TEISTEST STATISTIKATÖÖDEST Ei kasutata | |
Aasta Kvartal Kuu | |
Administratiivandmed saadakse X-tee, FTP-serveri ja e-posti kaudu. | |
Valideerimine sisaldab aritmeetilisi ja kvalitatiivseid kontrolle, sh võrdlust teiste andmetega. | |
Kogutud andmed teisendatakse statistiliseks väljundiks. See sisaldab lisanäitajate arvutamist. | |
Ei ole rakendatav |